Koszty eksploatacji a korzyści w silniku diesla
Napęd diesla jest typem silnika spalinowego, który stosuje olej pędny jako paliwo. Napęd diesla jest bardziej wydajny niż napęd benzynowy, ponieważ jego stopień sprężania jest wyższy, co umożliwia na wykorzystanie więcej energii z paliwa. W silniku diesla, procedura palenia inicjuje się w chwili, gdy ciepło wytworzone przez kompresję powietrza w cylindrze jest zadowalające, aby wywołać samoczynny zapłon paliwa.
Silniki diesla są uniwersalnie wykorzystywane w samochodach ciężarowych, autobusach, traktorach rolniczych i statkach, bowiem są bardziej wydajne niż silniki benzynowe i pozwalają na dłuższe procesy bez konieczności tankowania. Silniki diesla również transmitują mniej dwutlenku węgla niż silniki benzynowe, co sprawia je bardziej przyjaznymi dla środowiska.
Silniki diesla są jednak w wyższym stopniu złożone i droższe w produkcji niż napędy benzynowe. Dodatkowo, olej napędowy jest bardziej skomplikowany w przetwarzaniu i dystrybucji niż etylina, co może prowadzić do wyższych kosztów eksploatacji.
Napędy diesla także wymagają specjalistycznego oleju i filtrów, które powinny być regularnie zastępowane, co może prowadzić do ponadprogramowych kosztów użytkowania.
Napędy diesla dodatkowo mogą wypuszczać szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu (NOx), które mogą negatywnie wpływać na zdrowie ludzi i otoczenie. Sporo państw ma obecnie srogie regulacje dotyczące emisji diesli, które żądają od producentów samochodów, aby zainstalowali nadzwyczajne systemy redukujące emisję, takie jak na przykład katalizator SCR, ażeby spełnić reguły emisji.
Napędy diesla także mogą być bardziej donośne niż silniki benzynowe, co może być kłopotliwe dla niektórych użytkowników. W ostatnich latach fabrykanci silników diesla wprowadzili co niemiara usprawnień, takich jak wdrożenie turbosprężarek i zmodyfikowanie budowy wałków i komory spalania, ażeby zwiększyć wydajność i zminimalizować hałas.
Napędy diesla są także często stosowane w autach hybrydowych, ponieważ połączenie silnika diesla z napędem elektrycznym umożliwia na podwyższenie wydajności paliwowej i obniżenie emisji szkodliwych substancji.
Generalnie rzecz biorąc, silniki diesla są w wyższym stopniu sprawne niż napędy benzynowe i mogą być bardziej przyjazne dla otoczenia, lecz są również bardziej wieloaspektowe i droższe w wytwórczości i eksploatacji.
Pomimo tego, że silniki diesla są obecnie bardziej złożone niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej stabilne i mają dłuższą witalność niż silniki benzynowe. Są one także bardziej odporne na zużycie, bowiem proces spalania w napędzie diesla jest bardziej dozorowany niż w silniku benzynowym.
Silniki diesla także wyzwalają więcej momentu obrotowego niż silniki benzynowe, co umożliwia na wyższe osiągi i akcelerację pojazdu. Silniki diesla są również bardziej ekonomiczne w eksploatacji niż napędy benzynowe, gdyż ich lepsza zdolność produkcyjna umożliwia na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.
Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z wzrastających obaw dotyczących emisji i zdrowia publicznego, napędy diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Dużo miast na całym świecie rozpoczyna zakazywać ruchu pojazdów z napędami diesla w centrach miast, a dużo krajów planuje wkroczenie zakazów sprzedaży nowych samochodów z silnikami diesla w przyszłości.
Niemniej jednak, silniki diesla cały czas odgrywają znaczącą rolę w motoryzacji, zwłaszcza w przypadku pojazdów ciężarowych, autokarów i ciągników rolnych, bowiem są one bardziej funkcjonalne i oszczędne niż silniki benzynowe. Fabrykanci napędów diesla również pracują nad rozwijaniem nowych technologii, jak np. układy redukcji emisji i hybrydy, aby dostroić się do rosnących wymogów dotyczących ochrony środowiska i zdrowia publicznego.